Terry: What makes life so difficult? 

Nickie: People?

 

An Affair To Remember  [1957]

Filmhouse Νέα Κινηματογραφική Λέσχη Καλαμάτας

Περιεχόμενα

29.03
ΟΙ ΔΡΟΜΟΙ ΤΗΣ ΑΓΑΠΗΣ ΕΙΝΑΙ ΝΥΧΤΕΡΙΝΟΙ [2017]
Σκηνοθεσία: Φρίντα Λιάππα
Παίζουν: Μαρία Σκούντζου, Μίρκα Παπακωνσταντίνου, Σταμάτης Φασουλής
Διάρκεια: 90 λεπτά
Χώρος Προβολής -- Αμφιθέατρο Θεόδωρος Αγγελόπουλος - Εργατικό Κέντρο Καλαμάτας

ΠΟΙΗΤΙΚΟΙ ΔΡΟΜΟΙ – ΑΦΙΕΡΩΜΑ ΣΤΗ ΦΡΙΝΤΑ ΛΙΑΠΠΑ

 

Η Κινηματογραφική Λέσχη συμμετέχει στην δράση «ΠΟΙΗΤΙΚΟΙ ΔΡΟΜΟΙ» που υλοποιείται από την επιχείρηση Kalliergon, με ημερομηνία έναρξης το Σάββατο 21η Μαρτίου, Παγκόσμια Ημέρα Ποίησης. Πρόκειται για μια δράση ευρείας κλίμακας που  λαμβάνει χώρα στο Εμπορικό και Ιστορικό Κέντρο της Καλαμάτας, με κεντρικό άξονα την ποίηση των Μεσσήνιων ποιητών. 

 

Ο τίτλος είναι διττός. Ως έννοια, είναι οι δρόμοι της τέχνης της ποίησης, όπως αυτοί μας αποκαλύπτονται μέσα από την πένα των ποιητών μας. Ως κυριολεξία, είναι οι δρόμοι της πόλης με τα εμπορικά καταστήματα που θα φιλοξενούν την ποίηση στις βιτρίνες τους ή στο εσωτερικό των καταστημάτων τους και όχι μόνο! Ποίηση παντού! Ποίηση στις πλατείες, στις γειτονιές, στα πάρκα…! Η πόλη της Καλαμάτας θα γιορτάζει την άνοιξη με τον πιο ποιητικό τρόπο. Τα στιχάκια θα «τρυπώνουν» με έναν πρωτότυπο τρόπο στην καθημερινότητα των κατοίκων. Η τέχνη της ποίησης για 40 περίπου μέρες θα σε καλεί να την ανακαλύψεις γύρω σου, αλλά και μέσα σου.


Με την ευκαιρία αυτή, η Λέσχη τιμά την Μεσσήνια σκηνοθέτιδα και ποιήτρια Φρίντα Λιάππα, με την ταινία οι Δρόμοι της Αγάπης είναι Νυχτερινοί. 

 

Η Ειρήνη και η Στέλλα, δύο αδελφές που μεγάλωσαν στην επαρχία, ζουν τώρα σ' ένα διαμέρισμα στην Αθήνα, σχεδόν απομονωμένες. Πλησιάζουν τα σαράντα, είναι παρθένες και τελείως εξαρτημένες η μια από την άλλη. Ο μοναδικός τους συγγενής, ο εξάδελφός τους Στέφανος, ένας ζωγράφος, με τον οποίο ήταν και οι δύο ερωτευμένες, λείπει χρόνια στο Παρίσι. Όταν όμως γυρίζει, αποφασίζοντας να εγκατασταθεί στην Αθήνα, και τις επισκέπτεται, η ισορρoπία του κλειστού κόσμου των δύο γυναικών και η μεταξύ τους εύθραυστη σχέση, διαταράσσεται και ανατρέπεται, με τραγικές συνέπειες.

 

Η Φρίντα Λιάππα έχει πει για αυτήν την ταινία: «Αφετηρία μου στάθηκε ένα μικρό θέμα σε μια εφημερίδα που διάβασα…για την διπλή αυτοκτονία δυο αδελφών στα τέλη της δεκαετίας του ’30. Τα πτώματα τους, που βρέθηκαν λίγο καιρό μετά, θάφτηκαν βιαστικά. Αυτό που με εντυπωσίασε σε αυτό το θέμα, ήταν η απίστευτη μοναξιά αυτών των γυναικών, όπως και η απόλυτη απομόνωση τους από το κοινωνικό περιβάλλον». Όπως οι αδελφές Παπέν -στις οποίες αναφέρεται η Λιάππα και στις όποιες ο διάσημος γάλλος ψυχαναλυτής Ζακ Λακάν έχει βασίσει τις θεωρίες του για την ψύχωση- έτσι και οι αδελφές στην ταινία έχουν μια παθολογική αγάπη η μία για την άλλη, σε σημείο απόλυτης ταύτισης. Με φόντο τον ελληνικό εξαστισμό των μεταπολιτευτικών χρόνων, οι αδελφές διαμένουν στην Αθήνα. Ο μόνος πραγματικός κρίκος με το παρελθόν αλλά και το κοινό αντικείμενο του πόθου τους είναι ο ξάδερφος τους, ο οποίος διαπρέπει στο Παρίσι ως ζωγράφος. Όταν εκείνος τις επισκέπτεται μια αλυσίδα γεγονότων διαρρηγνύει την μεταξύ τους ταύτιση με βίαιο τρόπο και τις οδηγεί στον απόλυτο διαχωρισμό. Η Λιάππα επιτυγχάνει να προσδώσει ρεαλισμό αλλά και ποιητικότητα στις ηρωίδες της και να κινηθεί με άνεση στα όρια του κόσμου της τυφλής επιθυμίας και της σκληρής πραγματικότητας.

 

Βιογραφικό

 

Η Φρίντα Λιάππα γεννήθηκε στη Μεσσήνη το 1948.  Σπουδάζει φιλολογία στο Πανεπιστήμιο της Αθήνας, ωστόσο φυλακίζεται και διαγράφεται από το πανεπιστήμιο λόγω της αντιδικτατορικής της δράσης. Το 1972, γυρίζει την πρώτη της ταινία μικρού μήκους, με τίτλο Μετά σαράντα μέρες, παραγωγή του περιοδικού «Σύγχρονος Κινηματογράφος». Το 1973 εγκαθίσταται στο Λονδίνο, όπου φοιτά στο London Film School. Επιστρέφοντας στην Αθήνα γίνεται μέλος της συντακτικής ομάδας του Σύγχρονου κινηματογράφου, ενώ αρθρογραφεί και σε άλλα κινηματογραφικά περιοδικά. Δημοσιεύει τις ποιητικές συλλογές: Λυρικός επίλογος της οδού Πατησίων (1980), Τα ήσυχα ποιήματα και τα κυνηγετικά σκυλιά (1981), 1964-1988 (1991) καθώς και τη συλλογή διηγημάτων Η μυστηριώδης ασθένεια (1985).

Σκηνοθετεί πολλά ντοκιμαντέρ για την τηλεόραση μεταξύ των οποίων και επεισόδια για την τηλεοπτική σειρά Παρασκήνιο. Η Φρίντα Λιάππα θα σκηνοθετήσει τρεις ταινίες μικρού μήκους και τρεις μεγάλου μήκους, οι οποίες θα αποσπάσουν πολλά βραβεία σε φεστιβάλ στην Ελλάδα και το εξωτερικό καθώς και μια τηλεταινία.

Ο Μπάμπης Κολώνιας σημειώνει:  "Οι ήρωες των ταινιών της Λιάππα - κυρίως οι γυναικείοι χαρακτήρες - είναι γήινοι, υλικοί, με πλήρη βιογραφικά στοιχεία. Αλλά, με την προσέγγιση που τους επιφυλάσσει η σκηνοθέτης, με τον τρόπο που αποκαλύπτει τις ενδόμυχες επιθυμίες και τα κρυφά τους τραύματα, μας εμφανίζονται ως μορφές σχεδόν υπερβατικές. Ο χώρος, ρεαλιστικά ορισμένος, αποκτά συχνά, μέσα από τον τρόπο που κινηματογραφείται, διαστάσεις μεταφυσικές, απειλητικές, αποκαλυπτικές."

Η Φρίντα Λιάππα έφυγε πρόωρα από τη ζωή το 1994.

diadrasi