Frankly my dear, I don't give a damn!

 

Clark Gable as Rhett Butler

(Gone With the Wind)

Filmhouse Νέα Κινηματογραφική Λέσχη Καλαμάτας

 Ιανουάριος 2018

ΓΡΑΦΕΙΟΚΡΑΤΙΑ

 

Αν και στο άκουσμα της λέξης Γραφειοκρατία, το τελευταίο πράγμα που θα έρθει στο μυαλό κάποιου είναι ο κινηματογράφος,  όμως, ως γνωστόν για κάθε θέμα, για κάθε ζήτημα υπάρχει και μια ταινία! Κατευθείαν «στα βαθιά» ο νέος χρόνος για τη Λέσχη, με ένα αφιέρωμα στη Γραφειοκρατία, που αν και ακούγεται ψυχρό και απρόσωπο, στην πραγματικότητα είναι βαθιά ανθρώπινο και ρεαλιστικό, με απρόσμενα ευχάριστες εκπλήξεις.

 

Δεν υπάρχει άνθρωπος στον πλανήτη που να μην έχει μπλεχτεί έστω και μια φορά στα γρανάζια της Γραφειοκρατίας. Πολλοί πιστεύουν ότι είναι μάστιγα της σύγχρονης εποχής, η αλήθεια είναι όμως ότι «ταλαιπωρούσε» τον κόσμο ήδη από τις αρχές του 20ου αιώνα. Ο Φραντς Κάφκα το 1925 με τη ΔΙΚΗ του, άσκησε μια ανοιχτή κριτική στη δύναμη του νόμου, της γραφειοκρατίας και της εξουσίας, αυτής που δίνει την αίσθηση στον κάθε πολίτη ότι όλα είναι πιο δυνατά απ' αυτόν και ότι κάθε αντίσταση είναι περιττή. Το 1968 ο Όρσον Γουέλς, με τη δική του ΔΙΚΗ, έδωσε πνοή σε αυτό δύσκολο βιβλίο, κινηματογραφώντας ένα δαιδαλώδες και κατάμαυρο φιλμικό αριστούργημα, που για πολλούς και για τον ίδιο τον Γουέλς, ξεπερνά και τον Πολίτη Κέην. 

 

Τη Γραφειοκρατία με τη στενή της έννοια και με τις τραγικές της συνέπειες, μας συστήνει ο Βρετανός Κεν Λόουτς στην τελευταία του ταινία ΕΓΩ Ο ΝΤΑΝΙΕΛ ΜΠΛΕΪΚ. Ο σπουδαίος αυτός παλαίμαχος σκηνοθέτης, ανθρωποκεντρικός όπως πάντα,  ρεαλιστικός όπως πάντα, και έχοντας στα χέρια του το Χρυσό Φοίνικα των Καννών, «φτάνει το μαχαίρι στο κόκκαλο», αφήνοντας ένα ηχηρό – σχεδόν εκκωφαντικό –  μήνυμα στη ματαιότητα της σύγχρονης κοινωνίας.

 

Αντίθετα, ο Άκι Καουρισμάκι το 2002 κάνει μια πιο ευρεία προσέγγιση της Γραφειοκρατίας με την ταινία του Ο ΑΝΘΡΩΠΟΣ ΧΩΡΙΣ ΠΑΡΕΛΘΟΝ, η οποία επίσης απέσπασε το μεγάλο βραβείο της επιτροπής και το βραβείο γυναικεία ερμηνείας στις Κάννες. Σε μία ρομαντικά μελαγχολική ατμόσφαιρα και με το ιδιαίτερο χιούμορ του, καταθέτει το δικό του «κατηγορώ», σχολιάζοντας με καυστικό τρόπο την ανικανότητα, τις γελοίες γραφειοκρατικές συστολές και την αναισθησία του κοινωνικού status.

 

Ποιος θα μπορούσε να φανταστεί ότι η απόλυτη ισοπέδωση της Γραφειοκρατίας θα ερχόταν το 1966 από την Κούβα με τον ΘΑΝΑΤΟ ΕΝΟΣ ΓΡΑΦΕΙΟΚΡΑΤΗ; Κι όμως, ο Τομάς Γκουτιέρεζ Αλέα δεν αφήνει τίποτα όρθιο και τίποτα ατσαλάκωτο σε αυτήν την ξεκαρδιστική κωμωδία καταστάσεων, που είναι τόσο εύστοχη, τόσο αστεία αλλά και τόσο οικεία με τον ελληνικό κινηματογράφο, που νομίζεις ότι θα πεταχτεί ο Θανάσης Βέγγος ξαφνικά σε κάποιο πλάνο! 

 

 


 

ΗΜΕΡΟΛΟΓΙΟ ΠΡΟΒΟΛΩΝ

 

04/01 Ο ΑΝΘΡΩΠΟΣ ΧΩΡΙΣ ΠΑΡΕΛΘΟΝ – THE MAN WITHOUT PAST [2002]

σκηνοθεσία: Aki Kaurismäki

παίζουν: Markku Peltola, Kati Outinen

21:30 | Αμφ. Θοδ. Αγγελόπουλος Εργατικό Κέντρο | Είσοδος 4 ευρώ, ελεύθερη κάτω των 18 

 

11/01  Η ΔΙΚΗ – LE PROCES [1962] 

σκηνοθεσία: Orson Welles

παίζουν: Anthony Perkins, Arnoldo Foà, Jeanne Moreau

21:30 | Αμφ. Θοδ. Αγγελόπουλος Εργατικό Κέντρο | Είσοδος 4 ευρώ, ελεύθερη κάτω των 18 

 

18/01 Ο ΘΑΝΑΤΟΣ ΕΝΟΣ ΓΡΑΦΕΙΟΚΡΑΤΗ – LA MUERTE DE UN BUROCRATA [1966] 

σκηνοθεσία: Tomás Gutiérrez Alea

παίζουν: Salvador Wood, Silvia Planas, Manuel Estanillo

21:30 | Αμφ. Θοδ. Αγγελόπουλος Εργατικό Κέντρο | Είσοδος 4 ευρώ, ελεύθερη κάτω των 18 

 

25/01 ΕΓΩ, Ο ΝΤΑΝΙΕΛ ΜΠΛΕΙΚ – I, DANIEL BLAKE [2016]

σκηνοθεσία: Ken Loach

παίζουν: Dave Johns, Hayley Squires, Sharon Percy

21:30 | Αμφ. Θοδ. Αγγελόπουλος Εργατικό Κέντρο | Είσοδος 4 ευρώ, ελεύθερη κάτω των 18

 

www.filmhouse.gr

diadrasi