Διάρκεια: 350 λεπτά
Χώρος Προβολής: Αμφιθέατρο ΟΑΕΔ, Εργατικό Κέντρο Καλαμάτας — 04/04/2015, 16:00
Είσοδος ελεύθερη
Κάθε χρόνο το Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης συγκεντρώνει τα καλύτερα ντοκιμαντέρ της παγκόσμιας σοδειάς, μια επιλογή φτιαγμένη από καθαρές εικόνες του πλανήτη που κοιτούν κατάματα χωρίς φόβο και πάθος την αλήθεια, αφηγήσεις που αφυπνίζουν, ιστορίες που γράφουν ξανά την ιστορία αυτού του κόσμου.
Λίγες μέρες μετά τη διεξαγωγή του στη Θεσσαλονίκη, η 17η φετινή διοργάνωση ταξιδεύει στην Καλαμάτα με μια επιλογή από τις καλύτερες ελληνικές ταινίες τεκμηρίωσης, το Σάββατο 4 Απριλίου, στο αμφιθέατρο ΟΑΕΔ του Εργατικού Κέντρου Καλαμάτας με ελεύθερη είσοδο.
Την επιμέλεια της διοργάνωσης έχουν η Νέα Κινηματογραφική Λέσχη Καλαμάτας, ο Πολιτιστικός Αντίλογος, το Φεστιβάλ Μηδέν και το «Τεκμηρίωσις» Πανόραμα Ντοκιμαντέρ Καλαμάτας, υπό την αιγίδα του Δήμου Καλαμάτας.
Ακολουθεί το αναλυτικό πρόγραμμα:
16:00 Όταν αρχίζει το τραγούδι / When a Song Begins (8’) του Γιάννη Πόθου
Η μικρού μήκους ταινία Όταν αρχίζει το τραγούδι αποτελεί το κινηματογραφικό πορτρέτο της Μαρίας, μίας νεαρής τυφλής κοπέλας με αυτισμό που προσπαθεί να βρει εσωτερική γαλήνη μέσα από τον θαυμαστό κόσμο της μουσικής. Με οδηγό το ταλέντο της, μας καλεί να μοιραστούμε το δικό της τραγούδι πάνω στη σκηνή.
16:10 Ψ / Psy (67΄) της Καλλιόπη Λεγάκη
«Η τρέλα είναι η μη κατανόηση της διαφορετικότητας του άλλου… Η θλίψη και ο πόνος αντιμετωπίζονται από την κοινωνία ως ακρότητες… Όταν αρρώστησα, ένιωσα φόβο και ντροπή. Δεν ήθελα να κλείσουν τον γιο μου στο ψυχιατρείο… Ήθελα να μ’ αγαπήσουν και να με καταλάβουν.» Φράσεις από ανθρώπους που έχουν βιώσει τον ψυχικό πόνο και τον εγκλεισμό. Εξομολογήσεις από πρόσωπα που δεν διστάζουν να μας μιλήσουν για τον δικό τους ξεχωριστό κόσμο. Τους συναντήσαμε στις καινούργιες δομές και δίκτυα, που δημιουργήθηκαν στο χώρο της ψυχικής υγείας τα τελευταία χρόνια, με στόχο να επανεντάξουν όλους αυτούς τους ανθρώπους στην κοινωνία, να τους μάθουν να διεκδικούν τις ζωές και τα όνειρα τους.
17:20 Αμαρτωλά κρανία; / Sinful Skulls? (43΄) του Μανώλη Δημελλά
Τρία εικοσάχρονα παιδιά από τα Σπόα Καρπάθου, δύο Μανώληδες κι ο Πάχος, κατηγορούνται για τη σκύλευση του πτώματος ενός Γερμανού πιλότου. Χαράματα της 4ης Νοεμβρίου 1943, τα στήνουν στα τρία μέτρα και τα τουφεκίζουν. Οι σφαίρες αφήνουν μια τρυπίτσα στο δόξα πατρί. Έπειτα τα πετούν όπως-όπως, μέσα στο λάκκο, που νωρίτερα οι Γερμανοί τα είχαν βάλει να σκάψουν. Οι καταδικασμένοι έμειναν εκεί εβδομήντα ολόκληρα χρόνια, τα θύματα της πιο παράξενης ομερτά. Η ιστορία των τριών δυστυχισμένων πλασμάτων γίνεται σαραντάλεπτο ντοκιμαντέρ, μια αφορμή να δούμε τα μέσα μας, να κοιτάξουμε τα λατρεμένα μας στερεότυπα, που δένουν πισθάγκωνα όλες τις ασυνήθιστες εικόνες, και δεν αφήνουν ανάσα στο διαφορετικό. Τι είναι αυτό που μπορεί να κάνει ακόμα και μια μάνα να μην ξεθάβει το παιδί της;
18:10 Burning from the inside (64΄) της Μάρσια Τζιβάρα
Ένα αντιφασιστικό ντοκιμαντέρ που διαδραματίζεται στο Βερολίνο και στην Αθήνα. Χρησιμοποιώντας ως άξονα την άνοδο της Χρυσής Αυγής, παρουσιάζει τον εκφασισμό και την αποσύνθεση της ελληνικής κοινωνίας όπως την βιώνουν οι Έλληνες μετανάστες στη Γερμανία, που αγωνίζονται από μακριά. Με αφετηρία τη δολοφονία του Παύλου Φύσσα και τον αντίκτυπό της σε Ελλάδα και Γερμανία, η ταινία αμφισβητεί τη λειτουργία των πολιτικών και κοινωνικών δομών, καθώς και τη λειτουργικότητα του καπιταλισμού και της δημοκρατίας. Αντιπαραθέτοντας τις εξελίξεις στην Ελλάδα με τον αντίκτυπό τους στη Γερμανία, δίνει παγκόσμια διάσταση στο πρόβλημα του ναζισμού, θέτει ερωτήματα για τη θέση της Γερμανίας στην Ευρώπη, παρουσιάζει τη δύναμη του λαού όταν αυτός είναι ενωμένος και αναδεικνύει τους λόγους που έκαναν την Ελλάδα μια χώρα «φλεγόμενη εκ των έσω».
19:20 Η αρχαιολόγος / The Archaeologist (90’) του Κίμωνα Τσακίρη
Η Γεωργία Καραμήτρου, αρχαιολόγος που έχει αφιερώσει τη ζωή της στην προστασία του φυσικού και πολιτισμικού περιβάλλοντος στην περιοχή της Δυτικής Μακεδονίας, δίνει την τελευταία μάχη της καριέρας της. Έχει μερικούς μήνες μπροστά της για να σώσει ό,τι μπορεί από έναν μεγάλο αρχαιολογικό χώρο που θα χαθεί για πάντα στο βυθό μιας τεχνητής λίμνης. Στη προσπάθειά της αυτή, καλείται να αντιμετωπίσει μια σειρά από εμπόδια, να σταθεί δυνατή και να αναδείξει στο τέλος το νόημα της «προσωπικής ευθύνης» και τη σημασία να την αναλαμβάνεις.
21.00 Ζωντανοί μες στο τσιμέντο / Alive in the Concrete (14’) του Γιώργου Γκουνέζου
Γκράφιτι: μια μορφή τέχνης σε δημόσιο χώρο που έχει να κάνει με τον εγωισμό, την οργή, την εξερεύνηση και την οικειοποίηση του περιβάλλοντος στο οποίο ζούμε. Στόχος της είναι η υπενθύμιση της ανθρώπινης ύπαρξης, άλλα και η επικοινωνία. Σκοπός αυτού του ντοκιμαντέρ είναι να αναδείξει το ρόλο της δημόσιας τέχνης στον αστικό ιστό και, μέσα από συνεντεύξεις και συλλογικές δράσεις, να παρουσιάσει την τέχνη του graffiti ως μια μορφή έκφρασης και αντίδρασης σε μια οικονομικά, ηθικά και πολιτικά εξαθλιωμένη πόλη.
21:20 Μίλαντ – Ο πλανήτης μου… / Milad – My Planet… (64΄) του Μενέλαου Καραμαγκιώλη
Ο Τζελανί παντρεύτηκε γυναίκα από διαφορετική φυλή. Για να μην τους σκοτώσουν, έφυγαν κρυφά από την πατρίδα τους. Με τα πόδια έφτασαν, μήνες μετά, σ’ ένα ποτάμι. Άλλοι, για να το περάσουν, πεθαίνουν· κι άλλοι μπαίνουν κολυμπώντας στην Ευρώπη. Όμως, στην πρώτη ευρωπαϊκή χώρα, την Ελλάδα, βρέθηκαν –με τα παιδιά τους– άστεγοι κι αποκλεισμένοι χωρίς να μπορούν να πάνε ούτε μπρος ούτε πίσω. Η μόνη λύση είναι να φτάσουν παράνομα στη Γερμανία, λένε οι διακινητές. Δεν υπάρχουν άλλα χρήματα για να περάσει ολόκληρη η οικογένεια. Ο Τζελανί, αντιμέτωπος με αυτό το δίλημμα, πρέπει να αποφασίσει. Αν φύγει ένα από τα παιδιά ασυνόδευτο και φτάσει σώο, θα καταφέρει να τραβήξει κοντά του και την υπόλοιπη οικογένεια. Τα παιδιά του θα μάθουν με βίαιο τρόπο πώς βρίσκει κανείς τον πλανήτη του ή πώς τον στήνει εξαρχής· και αν η Γερμανία είναι πραγματικά η λύση ή ένας νέος εφιάλτης.