Η αφίσα της ταινίας Κακή Εκπαίδευση

Σκηνοθεσία: Pedro Almodóvar
Crime Drama | K-17 | ES
Παίζουν: Gael García Bernal, Fele Martínez, Javier Cámaran
Διάρκεια: 106 λεπτά
Χώρος Προβολής: Αμφιθέατρο Θ. Αγγελόπουλος – Εργατικό Κέντρο Καλαμάτας — 29/03/2023, 21:00
Είσοδος: 5 ευρώ, ελεύθερη κάτω των 18

Ο Πέδρο Αλμοδόβαρ με την ταινία La mala educacion (Κακή Ανατροφή), χωρίς ενδοιασμούς μιλά για την Ισπανία του Φράνκο, για την εποχή μετά την δικτατορία και για τα σκοτεινά αντικείμενα του πόθου των ηρώων του, που μεγάλωσαν στο ίδιο καθολικό σχολείο.

Ο Πέδρο Αλμοδόβαρ έχει καταγωγή από τη Λα Μαντσά, πατρίδα του λογοτεχνικού Δον Κιχώτη. Ο Αλμοδόβαρ έπλαθε ιστορίες για να τις εξιστορήσει στις αδερφές του, οι οποίες κρέμονταν απ’ τα χείλια του και τον παρακολουθούσαν με κομμένη την ανάσα. Είχε έμμονη με τον κινηματογράφο, έβλεπε όλες τις ταινίες που έρχονταν στη μικρή πόλη και μετά εξιστορούσε την πλοκή στους δικούς του. Η βαθιά θρησκευόμενη οικογένεια Αλμοδόβαρ έστειλε τον Πέδρο σε ένα καθολικό σχολείο, όπου ο ίδιος διαπίστωσε ότι πολλοί από τους ιερείς είχαν παιδοφιλικές τάσεις. Αν και ο ίδιος δεν κακοποιήθηκε ποτέ σεξουαλικά, γνώριζε ότι υπήρχαν αυτά τα περιστατικά και είχε γίνει μάρτυρας σε αρκετά. Ο ίδιος ανέφερε ότι γνώριζε έναν ιερέα, που είχε δημιουργήσει ολόκληρο «χαρέμι με 20 μικρά αγόρια».

Η σεξουαλική κακοποίηση που έζησαν οι συμμαθητές του στο καθολικό σχολείο αποτελεί το εφαλτήριο της δημιουργίας ενός ακόμη αριστουργήματος. Της «Κακής Εκπαίδευσης». Μιας -δυστυχώς- άκρως ρεαλιστικής ταινίας, στην οποία θίγονται, απροκάλυπτα, θέματα σεξουαλικής και πάσης φύσεως κακοποίησης ή εκμετάλλευσης.

Η επικράτηση του φαινομένου της εθελοτυφλίας, πέρα απ’ το γεγονός ότι αποτελεί αίτιο της σταδιακής διάρρηξης του κοινωνικού ιστού, εξηγεί και τον λόγο που οι ταινίες του Αλμοδοβάρ χαρακτηρίζονται «περίεργες» από πολλούς. Υπό το βλέμμα του Πατέρα Μάνολο, δύο αγόρια επιδίδονται στην εξερεύνηση της σεξουαλικότητας τους, ανακαλύπτοντας την έλξη για το ίδιο φύλο. Ύστερα από χρόνια ξανασυναντιούνται, ώστε να κάνουν ταινία όλα αυτά που έζησαν κατά τα παιδικά τους χρόνια. Σε μια ελεύθερη πλέον Ισπανία (καθώς μεγάλωσαν την εποχή διακυβέρνησης του Φράνκο), ο Ιγκνάθιο είναι ηθοποιός σε μικρές παραγωγές και ο Ενρίκο σκηνοθέτης σε αναζήτηση σεναρίου για την επόμενη ταινία του. Ο Ιγκνάθιο επισκέπτεται τον φίλο και πρώτο του έρωτα Ενρίκο μετά από πολλά χρόνια, για να του προτείνει ένα σενάριο που έγραψε ο ίδιος και μιλά για την ζωή του, όντας μαθητής στο έλεος του παιδόφιλου Πατέρα Μανόλο. Το σενάριο αναστατώνει τον Ενρίκο, καθώς φέρνει πίσω αναμνήσεις που πίστευε πως είχε ξεχάσει. Παρόλα αυτά, ο νεαρός σκηνοθέτης αποφασίζει τελικά να γυρίσει την ταινία και μάλιστα με πρωταγωνιστή τον ίδιο τον Ιγκνάθιο! Οι δύο άνδρες θα συνδεθούν ερωτικά χωρίς αναστολές, αλλά το μυστικό της ταυτότητας του Ιγκνάθιο θα ανατρέψει τις ισορροπίες, φέρνοντας στο φως έναν φοβερό φόνο.

Μέλημα του Αλμοδοβάρ στην εν λόγω ταινία είναι απόδειξη του άρρηκτα συνδεδεμένου παρελθόντος-παρόντος. Τίποτα δεν ξεχνιέται. Κυρίως, όταν μιλάμε για τραύματα που έχουν επέλθει από σεξουαλική κακοποίηση κατά την νεαρή ηλικία.

Προλογίζει ο κ. Αριστοτέλης Κοΐνης, Δρ. Κλινικης Ψυχολογίας, Διδάσκων στο τμήμα Λογοθεραπείας του Πανεπιστημίου Πελοποννήσου